V termínu 20 - 25. 10. 2024 se uskutečnil výměnný pobyt našich studentů na Slovensko, jehož hlavním tématem byl "Význam vody v krajině". Akce probíhala ve spolupráci s partnerskou školou v Martině a byla zaměřena na environmentální vzdělávání a rozvoj uvědomění o ochraně vodních zdrojů.
Účastníci navštívili místní zdroje pitné vody, kde se dozvěděli o procesech jejího získávání a distribuce. Bylo zdůrazněno, jak důležitá je ochrana těchto zdrojů před znečištěním.
Studenti měli příležitost navštívit termální prameny, které jsou charakteristickým rysem regionu. Získali informace o jejich geologickém původu, využití v lázeňství i vlivu na místní ekonomiku a ekosystémy.
Velmi poučná byla exkurze do místní čistírny odpadních vod (ČOV). Studenti na vlastní oči viděli procesy čištění, které jsou nezbytné pro navrácení použité vody zpět do přírody.
Významným bodem programu byla návštěva Environmentálního centra, kde studenti prostřednictvím interaktivních expozic a odborných prezentací získali hlubší povědomí o významu vody v ekosystémech, změnách klimatu a opatřeních na ochranu přírody.
Studenti se zúčastnili i kreativních workshopů, které jim umožnily vyjádřit své dojmy a poznatky o vodě prostřednictvím umění. Tvořili plátěné tašky a postery znázorňující vodní cyklus a ochranu vodních zdrojů. Tyto aktivity podpořily jejich schopnost spolupracovat a přemýšlet o ekologických tématech originálním způsobem.
Díky tomuto pobytu si studenti uvědomili, jak zásadní roli voda hraje v našem každodenním životě i v přírodních procesech. Diskutovali také o konkrétních způsobech, jak mohou sami přispět k minimalizaci znečištění vody, například snižováním spotřeby plastů, správným tříděním odpadu či uvážlivým používáním chemikálií v domácnosti.
Výměnný pobyt přinesl nejen nové znalosti, ale i příležitost k navázání nových přátelství a posílení spolupráce mezi školami. Věříme, že nabyté zkušenosti budou mít dlouhodobý pozitivní dopad na postoje našich studentů k ochraně přírody.
V rámci projektu EU Erasmus+ proběhl v říjnu další výměnný program, tentokrát naši studenti sexty a 2.A vyrazili na Kanárský ostrov Fuerteventura. V hlavním městě Puerto del Rosario jsme strávili týden s našimi zahraničními kolegy a studenty ze střední školy Santo Tomas de Aquino, kteří pro nás připravili bohatý program i s vřelým přivítáním starosty města na radnici.
Hlavním tématem této vzdělávací mobility byla ochrana životního prostředí, udržitelnost a rozvoj mezikulturní kompetence. Během pestrých idoorových i outdoorových aktivit si studenti zvyšovali povědomí o ekologických problémech současné doby, hledali řešení, učili se pracovat v týmu a vyjadřovat své myšlenky. Díky několika exkurzím, prezentacím a workshopům si obohatili svoje znalosti o historii a kulturní zvyky nejen Kanárských ostrovů. Vzhledem k tomu, že byli studenti ubytováni v rodinách, měli jedinečnou možnost poznávat a srovnávat odlišnosti v kultuře a tradicích a učili se je respektovat. Nechyběly ani vodní aktivity pořádané tamější národní agenturou.
Menclová, Slavíková
Intenzivní týdenní kurz angličtiny na Tenerife v Puerto de la Cruz určený pro učitele a pedagogické zaměstnance organizovaný vzdělávací akademií Erasmus Learning Academy je za námi. Na inspirativních aktivitách a diskuzích jsme participovali s kolegy ze Slovenska, Itálie a Maďarska. Školitelka Martina Pérez měla pro nás připravený každý den zajímavá cvičení a zážitkové aktivity zaměřené na zlepšení gramatiky, hovorové i psané angličtiny, poslech s porozuměním a výslovnost. Neoddělitelnou součástí kurzu bylo i poznání přírodních, historických a kulturních krás Puerta de la Cruz a městečka La Orotava.
Saňáková, Chmelík a Ducháč
V červnu 2024 jsem se jako vyučující angličtiny a základů společenských věd zúčastnila v rámci projektu Erasmus tzv. "job shadowingu”, tedy stínování. Navštívila jsem Goethe-schule ve čtvrti Harburg v Hamburku a navštívila řadu různých hodin zaměřených především na výuku jazyků. Mezi velmi zajímavé hodiny patřily například hodiny, kde se studenti připravovali na tzv. „slam poetry” festival a psali proto vlastní poezii v angličtině. Dále byly zajímavé a poučné např.hodiny výuky dětí cizinců, které se bez použití rodného jazyka s využitím interaktivní počítačové didaktické hry učily němčinu jako cizí jazyk, aby dále mohly pokračovat ve výuce s ostatními dětmi. V neposlední řadě bych vyzdvihla také hodinu ekonomie, kde se studenti vyšších ročníků učili, jak založit vlastní fungující firmu formou dlouhodobé (několikatýdenní) projektové skupinové výuky. Celkově bych možnost nahlédnout do výuky zahraničních kolegů hodnotila jako velmi přínosnou a inspirativní zkušenost.
Lenka Staňková
Minulý týden jsme se ve Valencii zúčastnily kurzu pro učitele v rámci projektu Erasmus+. Téma bylo zaměřeno na environmentální problémy dnešní doby. Načerpaly jsme inspiraci na různé možnosti a způsoby využití tohoto tématu v našich hodinách anglického jazyka i v projektech studentských mobilit. Velmi cenné byly praktické rady, jak využívat IT technologie při vytváření zajímavých indoorových i outdoorových aktivit pro studenty. Kromě prohloubení jazykové a mezikulturní kompetence jsme měly možnost sdílet zkušenosti s dalšími účastníky kurzu ze šesti států EU, se kterými, doufáme, v budoucnu navážeme spolupráci.
H. Menclová, H. Slavíková, K. Langerová