"Co příroda dělá, dobře dělá!"
Tak jako je člověk nejdokonalejší známou formou života na planetě jménem Země, je studium biologie nejvyšší formou poznání veškerého života kolem nás a nadějí pro budoucnost lidstva. Zjednodušeně si představte studium biologie jako prostřený stůl, jehož základní pilíře nebo chcete-li nohy jsou matematika, fyzika, chemie a ekologie. Bez dobrých znalostí těchto základní disciplín nemohou lékaři léčit a biologové s biochemiky čelit novým výzvám, které nás ohrožují a snižují kvalitu života člověka. Dokonce i studentům, kteří se dále jakémukoli oboru studia biologie nebudou věnovat, přináší tato vědní disciplína možnost alespoň laicky spolurozhodovat o budoucnosti své, ale i svých nejbližších, což v dnešním technologicko-schématickém světě není málo.
Biologie v současné době nabývá na významu, neboť bez tohoto oboru se neobejdou ať již tradiční obory jako je zemědělství, lékařství, ochrana životního prostředí, kosmonautika, tak i rozvíjející se moderní odvětví jako jsou nové technologie na výrobu potravin, nové léčebné postupy, geneticky modifikované organismy, genové inženýrství a další.
Vyučující
- Mgr. Gabriela Strašilová – předseda předmětové komise biologie - zeměpis
- Mgr. Martina Poláchová
- Mgr. Renáta Opichalová
- Mgr. Daniela Stonová
- Mgr. Klára Nevřelová
Učební plán
- prima - 2 hodiny týdně
- sekunda - 2 + 1 hodina týdně laboratorních cvičení
- tercie - 2 hodiny týdně
- kvarta - 1 hodina týdně
- kvinta + 1. ročník - 2 + 1 hodina týdně laboratorních cvičení
- sexta + 2. ročník - 2 + 1 hodina týdně laboratorních cvičení
- septima + 3. ročník - 2 hodiny týdně
- oktáva + 4. ročník - 2 hodiny týdně
- biologický seminář dvouletý – septima + 3.A - 2 hodiny týdně
- biologický seminář dvouletý – oktáva + 4.A - 2 hodiny týdně
Přehled učiva
Prima
- Země jako živá planeta
- Buňka
- Přehled nižších organismů
Sekunda
- Strunatci
- Nižší rostliny
- Semenné rostliny – nahosemenné a krytosemenné
- Společenstva
Tercie
- Savci
- Biologie člověka
- Základy genetiky
Kvarta
- Geologické vědy
- Mineralogie
- Petrologie
- Vnější a vnitřní geologické děje
- Půda
- Historie Země
- Základy ekologie
Kvinta + 1.A
- Obecné vlastnosti organismů
- Viry
- Prokaryotní organismy
- Eukaryotní organismy
- Stavba, fyziologie a systém rostlin
- Chromista
- Houby
Sexta + 2.A
- Stavba, fyziologie a systém živočichů
Septima + 3.A
- Biologie člověka
Oktáva + 4.A
- Rozmnožování a dědičnost
- Genetika
- Vznik a vývoj živých soustav
- Ekologie
Biologický seminář septima + 3.A
- Chromista
- Stavba, fyziologie a systém rostlin
- Houby
- Viry
- Prokaryota
- Stavba eukaryotické buňky
Biologický seminář oktáva + 4.A
- Fyziologie eukaryotické buňky
- Prvoci
- Stavba, fyziologie a systém živočichů
- Významní biologové
Učebnice
- Prima - Žídková H., Knůrová K.: Hravý přírodopis 6. Taktik. Praha 2017
- Sekunda - Peterová D., a kol.: Hravý přírodopis 7. Taktik. Praha 2017
- Tercie - Žídková H., a kol.: Hravý přírodopis 8. Taktik. Praha 2018
- Kvarta - Žídková H., Knůrová K.: Hravý přírodopis 9. Taktik. Praha 2019
- Kvinta, 1. ročník - Kincl, L., Jaklová, J.: Biologie rostlin. Fortuna. Praha 1993
- Sexta, 2. ročník - Smrž, J. a kol.: Biologie živočichů. Fortuna. Praha 2004
- Septima, 3. ročník - Novotný, I., Hruška, M.: Biologie člověka. Fortuna. Praha 1995
- Oktáva, 4. ročník
- Dostál, P. Kapitoly z obecné biologie. SPN. Praha 1994
- Nečásek, J.: Genetika. Scientia. Praha 1993
- Šmarda, J.: Genetika. Fortuna. Praha 2003
- Berger, J.: Ekologie. Koop. České Budějovice 1998
- Šlégl, J. a kol.: Ekologie a ochrana ŽP. Fortuna. Praha 2002
Soutěže
- Biologická olympiáda
- Středoškolská odborná činnost
- Zlatý list
- Ekologická olympiáda
- Věda je zábava
- Badatel
- Studentská konference mladých přírodovědců
Úspěchy našich studentů
- 2022
- Daniela Dorušáková - 7. místo v celostátním kole SOČ
- Tereza Smyčková - 8. místo v krajském kole biologické olympiády
- 2020 Josef Antes – 7. místo v celostátním kole SOČ
- 2019
- Tereza Pavlů 4. místo v okresním kole SOČ
- Žofie Vitešníková – 3. místo v krajském kole SOČ
- Jasmína Lia Růžičková – 6. místo v celostátním kole SOČ
- 2018 Tereza Pavlů – přehlídka prací v soutěži Badatel
- 2017 Markéta Bednářová a Vendula Navrátilová – 12. místo v celostátním kole SOČ a cena vysokoškolské poroty v soutěži Badatel
- 2015
- Jiří Dorušák – 3. místo v okresním kole SOČ, prezentace práce na 9. studentské konferenci mladých přírodovědců v sekci Badatel
- Gabriela Strašilová – 13. místo v celostátním kole SOČ a cena vysokoškolské poroty na 9. studentské konferenci mladých přírodovědců v sekci Badatel
- Kristýna Romancová a Monika Šenková – 12. místo v celostátním kole SOČ a prezentace práce na 9. studentské konferenci mladých přírodovědců v sekci Badatel
- 2014
- Mariia Pylypchuk – 3. místo v krajském kole SOČ
- Denisa Petříková, Barbora Součková a Eliška Muzikantová - prezentace práce na 21. ročníku soutěže a přehlídky vědeckých a technických projektů středoškolské mládeže Expo Science Amavet pod záštitou Akademie věd ČR
- 2013
- Jakub Jurník a Radim Lukas – účast v celostátním kole SOČ, 3. místo na 7. studentské konferenci mladých přírodovědců v sekci Badatel
- Denisa Petříková, Barbora Součková, Eliška Muzikantová – 2. místo v krajském kole SOČ, 2. místo na 7. studentské konferenci mladých přírodovědců v sekci Badatel
- Sabina Urbášková, Veronika Košťálová, Barbora Součková – 2. místo v soutěži Věda je zábava
- 2012
- Petr Schovánek – 3. místo v krajském kole biologické olympiády
- Dobromila Malíková – 2. místo v celostátním kole SOČ
- Kateřina Švédová – 7. místo v celostátním kole SOČ
- 2011
- Kateřina Losíková – 11. místo v celostátním kole SOČ
- Jan Vidlař – 5. místo v celostátním kole SOČ
- Petr Havlíček – 2. místo v krajském kole SOČ