Dobré odpoledne, dnes je sobota 21.12.2024, dnes má svátek Natálie, zítra Šimon.
kontaktedookitfacebooktwitteryoutubestravovani

Český jazyk a literatura

zevvtvovnjmaivtchfydecjbiag

 

"Jazyk je skříňka Pandořina, napěchovaná dary dobrými i nedobrými. Umožňuje myslet i nemyslet, hořet ohnivým keřem ducha i blbnout.“ (Pavel Eisner)

Výuka češtiny je v mnohých myslích pohříchu spjata s vyjmenovanými slovy, podměty a přísudky či se „sveřepými šakaly“, kteří někdejším studentům i po letech stále „zavile vyjí“ ve vzpomínkách na školní léta. Osvojení mluvnických a pravopisných pravidel je však pouze prvním stupínkem na cestě k ovládnutí mateřského jazyka, které je opět jen jedním z kroků na dlouhé cestě vzdělávání, na jejímž konci stojí samostatně a kriticky myslící lidská bytost.

Studium češtiny v sobě spojuje aspekty praktické a estetické. Hodiny českého jazyka mají za cíl vybavit studenta všemi jazykovými dovednostmi potřebnými k tomu, aby sám dokázal vytvářet jazykově bezchybné, obsahově výstižné a pragmaticky efektivní texty. Do praktického života je to nesmírně cenná výbava: schopnost přesně, a přitom neotřele formulovat své myšlenky dokáže mluvčímu zjednat společenský respekt a otevřít mu široké možnosti seberealizace. Výuka literatury napomáhá vedle rozvíjení řečnických schopností také kultivaci estetického cítění a charakteru. Skrze osudy knižních hrdinů je student konfrontován s přepestrými životními situacemi a nejrůznějšími otázkami, jež mu umožňují lépe chápat běh světa i porozumět ostatním lidem. Ovládnutí jazyka jde ruku s rozvojem intelektu: slova a myšlenky představují dvě strany téže mince. V éře Facebooku a Twitteru se však myšlení začíná vytrácet. Autoři internetových příspěvků zastávají názory a vyjadřují své mínění zaštiťujíce se svobodou slova, často aniž by se namáhali přemýšlet o jejich reálném základě. Dnes více než kdy jindy se mnozí stávají oběťmi lživých zpráv a manipulativních soudů, které v konečném důsledku mohou směřovat k ideovému rozvratu našeho světa. Schopnost rozeznat nejrůznější „fake news“ a uvědomit si nebezpečí plynoucí z jejich šíření je také jedním z úkolů výuky českého jazyka. To proto, aby mezi námi bylo více ohnivých keřů ducha - a méně těch, co blbnou…

Vyučující

  • Mgr. Drahomíra Drlíková
  • Mgr. Petra Hornišerová
  • Mgr. Aleš Langer
  • Mgr. Iveta Novotná

Učební plán

  • Prima - 4 hodiny týdně
  • Sekunda - 4 hodiny týdně
  • Tercie - 4 hodiny týdně
  • Kvarta - 4 hodiny týdně
  • Kvinta, 1.A - 4 hodiny týdně
  • Sexta, 2.A - 4 hodiny týdně
  • Septima, 3.A - 4 hodiny týdně
  • Oktáva, 4.A - 4 hodiny týdně

Přehled učiva

prima

  • Mluvnice
    • Tvarosloví
    • Pravopis
    • Nauka o slově
    • Skladba
    • Mluvnice
    • Jazyk a jeho útvary
    • Zvuková stránka jazyka
    • Nauka o slově
    • Tvarosloví
    • Skladba
  • Komunikační a slohová výchova
    • Zpráva a oznámení
    • Pozvánka, inzerát
    • Dopis
    • Popis
    • Vypravování
  • Literární výchova
    • Z dávných věků
    • Staré příběhy Čech a Moravy
    • Cesty a putování
    • Dobrodružství a odvaha
    • Svět lidí a svět zvířat
    • Svět dětskýma očima
    • Maléry a patálie
    • Humor a šibalství

sekunda

  • Mluvnice
    • Tvarosloví
    • Pravopis
    • Nauka o slově
    • Skladba
  • Komunikační a slohová výchova
    • Odborné texty
    • Úřední dopis
    • Životopis
    • Vypravování
    • Popis
    • Charakteristika
    • Líčení
  • Literární výchova
    • Hra a fantazie
    • Přátelství a láska
    • Staré příběhy
    • Souboje, prohry, vítězství
    • Jak jsem potkal lidi
    • S úsměvem jde všechno líp

tercie

  • Mluvnice
    • Slovanské jazyky
    • Slovní zásoba
    • Pravopis
    • Tvarosloví
    • Skladba
  • Slohová a komunikační výchova
    • Charakteristika
    • Úřední dopis
    • Životopis
    • Líčení
    • Výklad
    • Úvaha
    • Recenze
    • Mediální výchova
  • Literární výchova
    • Z literatury 19. století
    • Smutky a starosti
    • Humor
    • Chvála jazyka
    • Jiné světy

kvarta

  • Mluvnice
    • Vývoj českého jazyka
    • Zvuková stránka jazyka
    • Nauka o slově
    • Pravopis
    • Tvarosloví
    • Skladba
    • Textová stavba
  • Komunikační a slohová výchova
    • Funkční styly
    • Slohové postupy
    • Mluvené projevy
    • Publicistické útvary
    • Mediální výchova
  • Literární výchova
    • Chvála vypravěčství
    • Naruby
    • Divadlo
    • Poezie
    • Písňové texty
    • Fantazie
    • Osudy

kvinta a 1. ročník

  • Mluvnice a sloh
    • Jazyk a řeč
    • Národní jazyk
    • Rozdělení jazyků
    • Nauka o zvukové stránce jazyka
    • Pravopis
    • Úvod do stylistiky
    • Funkční styly
    • Slohové postupy a útvary
    • Prostěsdělovací styl – funkce, útvary, jazykové a kompoziční prostředky
  • Literatura
    • Literární věda
    • Struktura literárního díla
    • Literární druhy a žánry
    • Literární interpretace
    • Starověká literatura
    • Středověká literatura
    • Renesance a humanismus
    • Barokní literatura
    • Klasicismus, osvícenství, preromantismus

sexta a 2. ročník

  • Mluvnice a sloh
    • Nauka o slovní zásobě a tvoření slov
    • Pravopis
    • Tvarosloví
    • Publicistický styl – funkce, útvary, jazykové a kompoziční prostředky
  • Literatura
    • Národní obrození
    • Romantismus
    • Česká literatura 30. - 50. let 19. století
    • Májovci, ruchovci, lumírovci
    • Realismus a naturalismus ve světové a české literatuře
    • Světová a česká literatura přelomu 19. a 20. století

septima a 3. ročník

  • Mluvnice a sloh
    • Větná skladba
    • Větné členy a vztahy mezi nimi
    • Souvětí, poměry mezi větami, druhy vedlejších vět
    • Nepravidelnosti větné stavby
    • Principy výstavby textu
    • Pravopis – interpunkce
    • Odborný styl – funkce, útvary, jazykové a kompoziční prostředky
  • Literatura
    • Světová a česká literatura počátku 20. století
    • Světová a česká meziválečná poezie
    • Světová a česká meziválečná próza
    • Světové a české meziválečné drama
    • Literatura za okupace

oktáva a 4. ročník

  • Mluvnice a sloh
    • Opakování a procvičování pravopisných jevů
    • Opakování a systematizace poznatků o českém jazyce
    • Administrativní styl – funkce, útvary, jazykové a kompoziční prostředky
    • Umělecký styl – funkce, útvary, jazykové a kompoziční prostředky
    • Řečnický styl – funkce, útvary, jazykové a kompoziční prostředky
  • Literatura
    • Světová a česká próza po 2. světové válce
    • Světová a česká poezie po 2. světové válce
    • Světové a české drama po 2. světové válce
    • Česká literatura po r. 1989

Učebnice

  • nižší gymnázium
    • E. Hošnová a kol. - Český jazyk pro základní školy 6 – 9 (učebnice a pracovní sešit)
    • J. Soukal - Čítanka pro základní školy 6 – 9
    • M. Horáčková, H. Hrdličková - Komunikační a slohová výchova 6 – 9
  • vyšší gymnázium
    • P. Adámková a kol. - Komunikace v českém jazyce pro střední školy (učebnice a pracovní sešit)
    • J. Kostečka - Český jazyk pro 1. - 4. ročník gymnázií
    • M. Sochrová - Český jazyk v kostce pro střední školy
    • M. Sochrová - Cvičení z českého jazyka v kostce pro střední školy
    • L. Borovička a kol. - Nová literatura pro střední školy 1 – 3 (učebnice a pracovní sešit)
    • E. Jiřičková a kol. - Nová literatura pro střední školy 1 – 4 (učebnice a pracovní sešit)
    • M. Sochrová - Čítanka k literatuře v kostce 1 - 4

Soutěže

  • Vánoční autorská soutěž
  • Recitační soutěž pro žáky nižšího gymnázia a základních škol regionu
  • Olympiáda v českém jazyce
  • Daniel
  • Evropa ve škole
  • Skrytá paměť Moravy
  • V Olomouckém kraji jsem doma. A vždycky budu!
  • Dětská scéna
  • Wolkerův Prostějov

Úspěchy našich žáků

  • 2021
    • Štěpánka Mikulíková - 2. místo v okresním kole Olympiády v ČJ, postup do krajského kola
    • Štěpánka Mikulíková - 2. místo v krajském kole Olympiády v ČJ, postup do kola celostátního
  •  2020
    • Štěpánka Mikulíková - 2. místo v okresním kole Olympiády v ČJ, postup do krajského kola – nekonalo se
  • 2019
    • Štěpánka Mikulíková - 2. místo v okresním kole Olympiády v ČJ3. místo v krajském kole Olympiády v ČJ, 9. místo v celostátním kole Olympiády v ČJ
  • 2018
    • Štěpánka Mikulíková - 2. místo v okresním kole Olympiády v ČJ
  • 2017
    • Berenika Stloukalová - 2. místo v okresním kole Olympiády v ČJ
    • Štěpánka Mikulíková - 1. místo v okresním kole Olympiády v ČJ, 3. místo v krajském kole Olympiády v ČJ, 9. místo v celostátním kole Olympiády v ČJ
    • Simona Gáborová - 3. místo v literární části celostátní soutěže Daniel
  • 2015
    • Michaela Štenclová - 3. místo v okresním kole Olympiády v ČJ
  • 2014
    • Michaela Štenclová - 1. místo v okresním kole Olympiády v ČJ
  • 2012
    • Karolína Peřinová - 1. místo v literární části celostátní soutěže Daniel, 2. místo v literární části krajského kola soutěže Evropa ve škole, 1. místo v literární části celostátního kola soutěže Evropa ve škole
    • Marie Vařeková - 1. místo v krajském kole recitační soutěže Wolkerův Prostějov
    • Markéta Müllerová - 3. místo v recitační soutěži studentů Olomouckého kraje
    • Kateřina Galdová - 3. místo v recitační soutěži studentů Olomouckého kraje
    • Lenka Rýznarová, Václav Crhonek, Přemysl Král - 1. místo v týmové esejistické soutěži V Olomouckém kraji jsem doma. A vždycky budu!
  • 2011
    • Jan Novotný - 1. místo v okresním kole recitační soutěže Wolkerův Prostějov
    • Karolína Peřinová - 1. místo v literární části celostátní soutěže Daniel, 2. místo v národní soutěži literárního projevu Náš svět

Projekty

  • Život a dílo spisovatelů
  • Staré řecké báje a pověsti v komiksu – připravuje se
  • Čtení pomáhá
  • Studenti čtou a píší noviny
  • Perem studenta

Exkurze, další akce

  • Literárně - historické exkurze Praha
  • Exkurze do Městské knihovny v Uničově
  • Exkurze do Muzea baroka v Uničově
  • Návštěvy divadelních představení – Moravské divadlo Olomouc, Divadlo Šumperk, Divadélko pro školy Hradec Králové
  • Účast na kurzech tvůrčího psaní Krocení literární múzy, pořádaných Moravským památníkem písemnictví

Užitečné odkazy

Zavolejte nám:

(+420) 585 081 111

Napište nám:

gym.unicov@gymun.cz

Navštivte nás:

Gymnazijní 257, Uničov

Datová schránka:

vsvdwir

kontaktedookitfacebooktwitteryoutubestravovani