"Jazyk je skříňka Pandořina, napěchovaná dary dobrými i nedobrými. Umožňuje myslet i nemyslet, hořet ohnivým keřem ducha i blbnout.“ (Pavel Eisner)
Výuka češtiny je v mnohých myslích pohříchu spjata s vyjmenovanými slovy, podměty a přísudky či se „sveřepými šakaly“, kteří někdejším studentům i po letech stále „zavile vyjí“ ve vzpomínkách na školní léta. Osvojení mluvnických a pravopisných pravidel je však pouze prvním stupínkem na cestě k ovládnutí mateřského jazyka, které je opět jen jedním z kroků na dlouhé cestě vzdělávání, na jejímž konci stojí samostatně a kriticky myslící lidská bytost.
Studium češtiny v sobě spojuje aspekty praktické a estetické. Hodiny českého jazyka mají za cíl vybavit studenta všemi jazykovými dovednostmi potřebnými k tomu, aby sám dokázal vytvářet jazykově bezchybné, obsahově výstižné a pragmaticky efektivní texty. Do praktického života je to nesmírně cenná výbava: schopnost přesně, a přitom neotřele formulovat své myšlenky dokáže mluvčímu zjednat společenský respekt a otevřít mu široké možnosti seberealizace. Výuka literatury napomáhá vedle rozvíjení řečnických schopností také kultivaci estetického cítění a charakteru. Skrze osudy knižních hrdinů je student konfrontován s přepestrými životními situacemi a nejrůznějšími otázkami, jež mu umožňují lépe chápat běh světa i porozumět ostatním lidem. Ovládnutí jazyka jde ruku s rozvojem intelektu: slova a myšlenky představují dvě strany téže mince. V éře Facebooku a Twitteru se však myšlení začíná vytrácet. Autoři internetových příspěvků zastávají názory a vyjadřují své mínění zaštiťujíce se svobodou slova, často aniž by se namáhali přemýšlet o jejich reálném základě. Dnes více než kdy jindy se mnozí stávají oběťmi lživých zpráv a manipulativních soudů, které v konečném důsledku mohou směřovat k ideovému rozvratu našeho světa. Schopnost rozeznat nejrůznější „fake news“ a uvědomit si nebezpečí plynoucí z jejich šíření je také jedním z úkolů výuky českého jazyka. To proto, aby mezi námi bylo více ohnivých keřů ducha - a méně těch, co blbnou…
Vyučující
- Mgr. Drahomíra Drlíková
- Mgr. Petra Hornišerová
- Mgr. Aleš Langer
- Mgr. Iveta Novotná
Učební plán
- Prima - 4 hodiny týdně
- Sekunda - 4 hodiny týdně
- Tercie - 4 hodiny týdně
- Kvarta - 4 hodiny týdně
- Kvinta, 1.A - 4 hodiny týdně
- Sexta, 2.A - 4 hodiny týdně
- Septima, 3.A - 4 hodiny týdně
- Oktáva, 4.A - 4 hodiny týdně
Přehled učiva
prima
- Mluvnice
- Tvarosloví
- Pravopis
- Nauka o slově
- Skladba
- Mluvnice
- Jazyk a jeho útvary
- Zvuková stránka jazyka
- Nauka o slově
- Tvarosloví
- Skladba
- Komunikační a slohová výchova
- Zpráva a oznámení
- Pozvánka, inzerát
- Dopis
- Popis
- Vypravování
- Literární výchova
- Z dávných věků
- Staré příběhy Čech a Moravy
- Cesty a putování
- Dobrodružství a odvaha
- Svět lidí a svět zvířat
- Svět dětskýma očima
- Maléry a patálie
- Humor a šibalství
sekunda
- Mluvnice
- Tvarosloví
- Pravopis
- Nauka o slově
- Skladba
- Komunikační a slohová výchova
- Odborné texty
- Úřední dopis
- Životopis
- Vypravování
- Popis
- Charakteristika
- Líčení
- Literární výchova
- Hra a fantazie
- Přátelství a láska
- Staré příběhy
- Souboje, prohry, vítězství
- Jak jsem potkal lidi
- S úsměvem jde všechno líp
tercie
- Mluvnice
- Slovanské jazyky
- Slovní zásoba
- Pravopis
- Tvarosloví
- Skladba
- Slohová a komunikační výchova
- Charakteristika
- Úřední dopis
- Životopis
- Líčení
- Výklad
- Úvaha
- Recenze
- Mediální výchova
- Literární výchova
- Z literatury 19. století
- Smutky a starosti
- Humor
- Chvála jazyka
- Jiné světy
kvarta
- Mluvnice
- Vývoj českého jazyka
- Zvuková stránka jazyka
- Nauka o slově
- Pravopis
- Tvarosloví
- Skladba
- Textová stavba
- Komunikační a slohová výchova
- Funkční styly
- Slohové postupy
- Mluvené projevy
- Publicistické útvary
- Mediální výchova
- Literární výchova
- Chvála vypravěčství
- Naruby
- Divadlo
- Poezie
- Písňové texty
- Fantazie
- Osudy
kvinta a 1. ročník
- Mluvnice a sloh
- Jazyk a řeč
- Národní jazyk
- Rozdělení jazyků
- Nauka o zvukové stránce jazyka
- Pravopis
- Úvod do stylistiky
- Funkční styly
- Slohové postupy a útvary
- Prostěsdělovací styl – funkce, útvary, jazykové a kompoziční prostředky
- Literatura
- Literární věda
- Struktura literárního díla
- Literární druhy a žánry
- Literární interpretace
- Starověká literatura
- Středověká literatura
- Renesance a humanismus
- Barokní literatura
- Klasicismus, osvícenství, preromantismus
sexta a 2. ročník
- Mluvnice a sloh
- Nauka o slovní zásobě a tvoření slov
- Pravopis
- Tvarosloví
- Publicistický styl – funkce, útvary, jazykové a kompoziční prostředky
- Literatura
- Národní obrození
- Romantismus
- Česká literatura 30. - 50. let 19. století
- Májovci, ruchovci, lumírovci
- Realismus a naturalismus ve světové a české literatuře
- Světová a česká literatura přelomu 19. a 20. století
septima a 3. ročník
- Mluvnice a sloh
- Větná skladba
- Větné členy a vztahy mezi nimi
- Souvětí, poměry mezi větami, druhy vedlejších vět
- Nepravidelnosti větné stavby
- Principy výstavby textu
- Pravopis – interpunkce
- Odborný styl – funkce, útvary, jazykové a kompoziční prostředky
- Literatura
- Světová a česká literatura počátku 20. století
- Světová a česká meziválečná poezie
- Světová a česká meziválečná próza
- Světové a české meziválečné drama
- Literatura za okupace
oktáva a 4. ročník
- Mluvnice a sloh
- Opakování a procvičování pravopisných jevů
- Opakování a systematizace poznatků o českém jazyce
- Administrativní styl – funkce, útvary, jazykové a kompoziční prostředky
- Umělecký styl – funkce, útvary, jazykové a kompoziční prostředky
- Řečnický styl – funkce, útvary, jazykové a kompoziční prostředky
- Literatura
- Světová a česká próza po 2. světové válce
- Světová a česká poezie po 2. světové válce
- Světové a české drama po 2. světové válce
- Česká literatura po r. 1989
Učebnice
- nižší gymnázium
- E. Hošnová a kol. - Český jazyk pro základní školy 6 – 9 (učebnice a pracovní sešit)
- J. Soukal - Čítanka pro základní školy 6 – 9
- M. Horáčková, H. Hrdličková - Komunikační a slohová výchova 6 – 9
- vyšší gymnázium
- P. Adámková a kol. - Komunikace v českém jazyce pro střední školy (učebnice a pracovní sešit)
- J. Kostečka - Český jazyk pro 1. - 4. ročník gymnázií
- M. Sochrová - Český jazyk v kostce pro střední školy
- M. Sochrová - Cvičení z českého jazyka v kostce pro střední školy
- L. Borovička a kol. - Nová literatura pro střední školy 1 – 3 (učebnice a pracovní sešit)
- E. Jiřičková a kol. - Nová literatura pro střední školy 1 – 4 (učebnice a pracovní sešit)
- M. Sochrová - Čítanka k literatuře v kostce 1 - 4
Soutěže
- Vánoční autorská soutěž
- Recitační soutěž pro žáky nižšího gymnázia a základních škol regionu
- Olympiáda v českém jazyce
- Daniel
- Evropa ve škole
- Skrytá paměť Moravy
- V Olomouckém kraji jsem doma. A vždycky budu!
- Dětská scéna
- Wolkerův Prostějov
Úspěchy našich žáků
- 2021
- Štěpánka Mikulíková - 2. místo v okresním kole Olympiády v ČJ, postup do krajského kola
- Štěpánka Mikulíková - 2. místo v krajském kole Olympiády v ČJ, postup do kola celostátního
- 2020
- Štěpánka Mikulíková - 2. místo v okresním kole Olympiády v ČJ, postup do krajského kola – nekonalo se
- 2019
- Štěpánka Mikulíková - 2. místo v okresním kole Olympiády v ČJ3. místo v krajském kole Olympiády v ČJ, 9. místo v celostátním kole Olympiády v ČJ
- 2018
- Štěpánka Mikulíková - 2. místo v okresním kole Olympiády v ČJ
- 2017
- Berenika Stloukalová - 2. místo v okresním kole Olympiády v ČJ
- Štěpánka Mikulíková - 1. místo v okresním kole Olympiády v ČJ, 3. místo v krajském kole Olympiády v ČJ, 9. místo v celostátním kole Olympiády v ČJ
- Simona Gáborová - 3. místo v literární části celostátní soutěže Daniel
- 2015
- Michaela Štenclová - 3. místo v okresním kole Olympiády v ČJ
- 2014
- Michaela Štenclová - 1. místo v okresním kole Olympiády v ČJ
- 2012
- Karolína Peřinová - 1. místo v literární části celostátní soutěže Daniel, 2. místo v literární části krajského kola soutěže Evropa ve škole, 1. místo v literární části celostátního kola soutěže Evropa ve škole
- Marie Vařeková - 1. místo v krajském kole recitační soutěže Wolkerův Prostějov
- Markéta Müllerová - 3. místo v recitační soutěži studentů Olomouckého kraje
- Kateřina Galdová - 3. místo v recitační soutěži studentů Olomouckého kraje
- Lenka Rýznarová, Václav Crhonek, Přemysl Král - 1. místo v týmové esejistické soutěži V Olomouckém kraji jsem doma. A vždycky budu!
- 2011
- Jan Novotný - 1. místo v okresním kole recitační soutěže Wolkerův Prostějov
- Karolína Peřinová - 1. místo v literární části celostátní soutěže Daniel, 2. místo v národní soutěži literárního projevu Náš svět
Projekty
- Život a dílo spisovatelů
- Staré řecké báje a pověsti v komiksu – připravuje se
- Čtení pomáhá
- Studenti čtou a píší noviny
- Perem studenta
Exkurze, další akce
- Literárně - historické exkurze Praha
- Exkurze do Městské knihovny v Uničově
- Exkurze do Muzea baroka v Uničově
- Návštěvy divadelních představení – Moravské divadlo Olomouc, Divadlo Šumperk, Divadélko pro školy Hradec Králové
- Účast na kurzech tvůrčího psaní Krocení literární múzy, pořádaných Moravským památníkem písemnictví