"Učenec v laboratoři není jen odborník, je to dítě, které hledí na vědu jako na pohádku. Vidí ve vědě krásu." (Marie Curie-Skłodowská)
Chemie (archaicky lučba) je přírodní věda, která se zabývá vlastnostmi, složením, strukturou, přípravou látek a jejich vzájemnými reakcemi. Název vědního oboru, původně chymie, může souviset se starým hebrejským názvem pro Egypt. Starověcí Egypťané totiž ovládali řadu chemických znalostí a dovedností.
Nicméně, když to zjednodušíme. Láska? Není nic než chemie.
Výuka chemie probíhá plně aprobovaně, studenti mají možnost rozvíjet praktické dovednosti v chemické laboratoři v rámci laboratorních cvičení.
V septimě a 3. ročníku si studenti mohou zvolit chemický seminář, který prohlubuje středoškolské učivo chemie.
Vyučující chemie
- Mgr. Renáta Opichalová
- Mgr. Klára Nevřelová
Učební plán
- sekunda - 2 hodiny týdně
- tercie - 2 + 1 hodina týdně laboratorní cvičení
- kvarta - 2 + 1 hodina týdně laboratorní cvičení
- kvinta, 1. ročník - 2 + 1 hodina týdně laboratorní cvičení
- sexta, 2. ročník - 2 + 1 hodina týdně laboratorní cvičení
- septima, 3. ročník - 2 hodiny týdně + volitelný seminář 2 hodiny týdně
- oktáva, 4. ročník - volitelný seminář 2 hodiny týdně
Přehled učiva
Sekunda
- Vlastnosti látek, směsi
- Voda, vzduch
- Periodická soustava prvků a chemické prvky
- Chemická vazba
- Chemické sloučeniny a jejich názvosloví – oxidy, halogenidy, sulfidy, kyseliny
Tercie
- Kyseliny, hydroxidy
- Kyselost a zásaditost roztoků, neutralizace
- Redoxní reakce, galvanické články
- Energie a chemické reakce, zdroje energie
- Chemické výpočty
Kvarta
- Uhlovodíky
- Deriváty uhlovodíků – halogenderiváty, dusíkaté deriváty, kyslíkaté deriváty – alkoholy, fenoly, karbonylové sloučeniny, karboxylové sloučeniny
- Přírodní sloučeniny – sacharidy, tuky, bílkoviny, hormony, enzymy, vitamíny
- Plasty a umělá textilní vlákna
- Chemie v životě člověka
Kvinta a 1. ročník
- Úvod do studia chemie
- Klasifikace a struktura látek, struktura atomu
- Periodická soustava prvků
- Chemická vazba, chemické reakce a rovnice
- Anorganické názvosloví
- Chemická rovnováha, termochemie
- Chemické prvky
- Redoxní reakce
Sexta a 2. ročník
- Kovy – s, p. d
- Základy organické chemie
- Alkany, alkeny, alkadieny, alkyny, areny
- Deriváty uhlovodíků - halogenderiváty, dusíkaté deriváty, kyslíkaté deriváty – alkoholy, fenoly, karbonylové sloučeniny, ethery
Septima a 3. ročník
- Karboxylové kyseliny a jejich deriváty
- Organokovové sloučeniny a heterocyklické sloučeniny
- Biochemie – sacharidy, lipidy, proteiny, alkaloidy, izoprenoidy, nukleové kyseliny, hormony, enzymy
- Metabolické děje
- Makromolekulární chemie
Učebnice
- Sekunda - Šibor J.,Plucková I., Mach J.,: Chemie Úvod do obecné a anorganické chemie, NOVÁ ŠKOLA, s.r.o. 2017
- Tercie
- Šibor J.,Plucková I., Mach J.,: Chemie Úvod do obecné a anorganické chemie, NOVÁ ŠKOLA, s.r.o. 2017
- Šibor J.,Plucková I., Mach J.,: Chemie Úvod do obecné a organické chemie, biochemie a dalších chemických oborů, NOVÁ ŠKOLA, s.r.o. 2017
- Kvarta - Šibor J.,Plucková I., Mach J.,: Chemie Úvod do obecné a organické chemie, biochemie a dalších chemických oborů, NOVÁ ŠKOLA, s.r.o. 2017
- Kvinta, 1. ročník
- Mareček A., Honza J.: Chemie pro čtyřletá gymnázia I, Dataprint 1998 Vacík J. a kol.: Přehled středoškolské chemie, SPN Praha 1990
- Vacík J. a kol.: Chemie obecná a anorganická pro gymnázia I, SPN Praha 1995
- Sexta, 2. ročník
- Mareček A., Honza J.: Chemie pro čtyřletá gymnázia II, Dataprint 1998, 2000
- Vacík J. a kol.: Přehled středoškolské chemie, SPN Praha 1990
- Vacík J. a kol.: Chemie obecná a anorganická pro gymnázia I, SPN Praha 1995
- Kolář K. a kol.: Chemie organická a biochemie pro gymnázia II, SPN Praha 1996
- Septima, 3. ročník
- Mareček A., Honza J.: Chemie pro čtyřletá gymnázia III, Dataprint 1998, 2000
- Vacík J. a kol.: Přehled středoškolské chemie, SPN Praha 1990
- Kolář K. a kol.: Chemie organická a biochemie pro gymnázia II, SPN Praha 1996
Úspěchy našich studentů
- 2019/20
- Adam Panáček – úspěšný řešitel okresního kola chemické olympiády kategorie D
- 2018/19
- Berenika Stloukalová - 3. místo a s jedna ze tří úspěšných řešitelů krajského kola chemické olympiády kategorie A
- Dalibor Očenášek - úspěšný řešitel okresního i krajského kola chemické olympiády kategorie D
- Kateřina Havlíčková - úspěšný řešitel krajského kola chemické olympiády kategorie C
- 2017/18
- Berenika Stloukalová - umístila se v celostátním kole SOČ v oboru chemie se svou prací Využití oxidačně-redukčních enzymů při výrobě průmyslově zajímavých chemikálií v první desítce
- Štěpán Ptáčník - úspěšný řešitel okresního i krajského kola chemické olympiády kategorie D
- Kateřina Havlíčková - úspěšný řešitel krajského kola chemické olympiády kategorie C
- 2016/17
- Berenika Stloukalová - 3. místo v krajském kole chemické olympiády kategorie C
- Jan Poštulka - úspěšný řešitel krajského kola chemické olympiády kategorie
Užitečné odkazy
KSICHT – Korespondenční Seminář Inspirovaný Chemickou Tematikou